F1 predsezonska testiranja

Red Bull u fokusu dok se timovi pripremaju za novu sezonu

Red Bull će biti u središtu pažnje kada ove sedmice započnu predsezonska testiranja Formule 1 u Bahrainu - iz razloga kako na stazi, tako i izvan nje.

Prije svega, budućnost vođe tima Christiana Hornara je upitna zbog interne istrage koju Red Bull provodi zbog optužbi da se 50-godišnjak ponašao neprikladno i kontrolirajuće prema kolegici.

Drugi razlog je taj što je automobil koji je Red Bull predstavio prošlog četvrtka u njihovoj bazi u Milton Keynesu bio trenutak “wow”, iako glavni tehnički direktor Adrian Newey tvrdi da ga ne smatra ogromnim korakom naprijed.

Deset timova ima samo tri dana testiranja kako bi se pripremili za početak sezone i mogu voziti samo jedan automobil istovremeno. Dakle, svaki vozač trebao bi imati najviše dan i po kako bi se upoznao sa svojim novim autom u Bahrainu.

Dvostruki prvak Fernando Alonso je to kritikovao pri lansiranju svog Aston Martin automobila prije nekoliko sedmica. Španac je nazvao nedostatak vožnje “nepravednim”.

Alonso će biti u središtu pažnje ove sezone, s obzirom na otvoreno mjesto u Mercedesu sljedeće sezone nakon što je Lewis Hamilton odlučio preći u Ferrari. Kako je to Alonso rekao: “Na gridu su tri svjetska prvaka i ja sam jedini dostupan.”

Ali tržište vozača je tema za malo kasnije. Sada čak i zvijezde bez mjesta za 2025. godinu bit će usmjerene više na svoje nove konje nego na svoju budućnost.

Obično je teško dokučiti jasnu sliku relativne performanse iz predsezonskih testiranja zbog varijabli poput količine goriva, režima motora, stanja staze, guma itd. Ali prošle godine, činjenica da je Red Bullov RB19 bio klasa za sebe bila je jasna već od prvih ozbiljnijih vožnji.

Do kraja tri dana prošle godine, identitet svjetskog prvaka za 2023. nije bio ni najmanje upitan, čak i ako nitko nije očekivao da će Max Verstappen i Red Bull ostvariti najdominantniju sezonu u povijesti F1.

Devet drugih timova – da ne spominjemo sve koji ulažu u konkurentno, uzbudljivo svjetsko prvenstvo u najdužoj sezoni F1 do sada – nadaju se da se isto neće dogoditi i ove sedmice.

Ono što izgleda posebno kod Red Bulla?

Lansiranja automobila, održana tokom protekle dvije sedmice, bila su značajna zbog jedne premoćne ironije. Mnogi automobili su jako podsjećali na prošlogodišnji Red Bull i uključivali su neke od njegovih dizajnerskih karakteristika. Ali automobil koji najmanje sliči prošlogodišnjem Red Bullu je upravo ovogodišnji Red Bull.

Horner, čija prisutnost na lansiranju u kontekstu optužbi iznenađuje mnoge, rekao je: “To je evolucija prošlogodišnjeg automobila, ali nije konzervativna, vidite da su dečki bili prilično agresivni u određenim područjima i i dalje guraju granice. Svjesni smo da će naši suparnici i dalje jako naporno raditi.”

Red Bull zadržava istu opću aerodinamičku filozofiju kao i prije. Ali Newey i njegov tim razmišljali su izvan okvira.

Red Bull je proširio dio ispod bočnih poklopaca – ključnog dijela dizajna koji usmjerava zračenje prema rubu poda i zadnjem dijelu automobila – još više nego prije uklanjanjem horizontalne rashladne cijevi sprijeda.

Umjesto toga, zrak namijenjen radijatorima sada ulazi kroz dva uska vertikalna otvora ispod horizontalnog dijela početnog dijela bočnog poklopca. Ideja je osloboditi dodatni prostor za veći protok zraka duž bočne strane automobila – i stoga stvaranje više potiska i performansi.

Prema zadnjem dijelu, automobil ima dva ogromna tunela koji idu unazad od kokpita do stražnjeg dijela automobila. Oni podsjećaju na karakteristiku prošlogodišnjeg Mercedesa, ali su mnogo izraženiji.

Pretpostavka je da ti tuneli usmjeravaju zrak kroz automobil na način koji ne samo da služi hlađenju, već osigurava da što manje ometa proizvodnju potiska vanjskog zraka i vjerojatno ga poboljšava dok izlazi prema vani.

Dakle, je li Newey ponovno stvorio remek-djelo? To možda neće odmah biti očito – i nada u konkurentnu godinu leži u tome. Jer ako je automobil toliko očito superiorniji od ostalih tokom testiranja kao njegov prethodnik, obećava dugu godinu.

Što misli Red Bullova konkurencija?

Predsezona je obično vrijeme kada je optimizam najveći među F1 timovima. Svi smatraju da su učinili najbolje što su mogli tokom zime i nadaju se da će im to omogućiti napredak u odnosu na suparnike. Ta ambicija još nije umanjena stvarnim rezultatima na stazi.

Stoga puno govori o izazovu pred onima koji nisu u Red Bullu – “planini koju treba savladati”, kako je to opisao šef momčadi Mercedes Toto Wolff – da je raspoloženje među njihovim suparnicima pomalo pesimistično.

McLaren Formula 1 Team otkriva MCL38

Lando Norris i Oscar Piastri vozit će MCL38 na Silverstoneu u ponedjeljak

Malobrojni se čine u zabludi da će svjetski prvaci započeti sezonu s prednošću pred ostatkom polja. Pitanja su: koliko će ta prednost biti i koliko će dugo trajati?

Ova vjera temelji se ne samo na činjenici da je Red Bull prošle godine pobijedio na gotovo svim utrkama. Već i, kako je izrazio šef momčadi McLarena Andrea Stella prošle sedmice, da je njihov automobil bio toliko dominantan da su mogli prestati s njegovim razvojem vrlo rano, a ipak nastaviti pobjeđivati – što je oslobodilo više resursa za dizajn u 2024.

Nada je da će Red Bull biti bliže vrhu krivulje razvoja s pravilima i da će se drugi, s više prostora za napredak, stoga približiti kako utrke prolaze.

McLaren je bio tim koji je najviše napredovao 2023., započevši sezonu blizu dna prije nego što su se pridružili grupi iza Red Bulla s nadogradnjom sredinom sezone – jednom od najimpresivnijih koraka u razvoju tokom sezone ikad viđenih u F1. Stella smatra da je nešto slično – počevši od mnogo višeg temelja – opet moguće.

“Ako zadržimo stopu razvoja koju smo imali 2023., koju ćemo, nadamo se, dodati na automobil za 2024., mislim da možemo biti u jakoj poziciji”, rekao je. “Hoće li to biti dovoljno da izazovemo Red Bull i druge vrhunske timove, vidjet ćemo.”

Može li Mercedes povratiti pobjednički oblik?

Red Bull nije jedini novi automobil koji privlači pažnju. Newey je rekao na lansiranju svog automobila da ima inovaciju na Mercedesu koju smatra “zanimljivom”, iako nije želio otkriti o čemu se radi. Sumnja se da se odnosi na dizajn prednjeg krila.

Wolff je opisao ovogodišnji Mercedes kao “potpunu prekretnicu”. I to mora biti, jer kako je sam priznao, “pogriješili su s novim pravilima” uvedenim 2022. godine.

Novi Mercedes svakako izgleda drugačije od njihova posljednja dva neuspješna dizajna. Bivši prvaci se nadaju da će tri dana u Bahrainu ove sedmice potvrditi da su promijenili temeljne karakteristike svog automobila.

Prošle dvije godine, Hamilton i George Russell žalili su se da je Mercedes nepredvidiv i smanjuje samopouzdanje – nikada nisu baš znali što će raditi kad ga skrenu u zavoj.

Kako je to opisao Wolff: “Cilj je odraditi dobar posao, pogledati unutar sebe, pokušati imati automobil na stazi koji je predvidljiv i ima puno potiska, dati automobil Lewisu i Georgeu koji će uživati u vožnji i neće biti tako težak kao prethodnih godina. Nadamo se da ćemo u Bahrainu dobiti više dobrih povratnih informacija nego loših.”

Može li Ferrari izazvati?

Slična priča je i kod Ferrarija, koji su bili najbliži Red Bullovi suparnici krajem prošle sezone.

Tri pole pozicije Charlesa Leclerca u posljednjih pet utrka 2023. bile su dokaz da je Ferrari napokon pronašao način da ukroti automobil koji je počeo sezonu tvrdoglavim i zloćudnim, te je ostvario značajan napredak u performansama. Tokom druge polovice prošle godine, Ferrari je u prosjeku bio samo 0,032 sekunde sporiji od Red Bulla tokom kvalifikacija.

Njihov fokus tokom zime bio je pronalaženje bolje ravnoteže između kvalifikacija i utrke, jer čak i kad je Ferrari mogao nadmašiti Red Bull u jednom krugu, izblijedio bi tokom vožnje.

Šef momčadi Frederic Vasseur rekao je: “Uvijek je to kompromis, ali tokom [2023.] sezone globalna slika bila je da smo bili konkurentni u kvalifikacijama, ali smo više patili u utrci. Morali smo se usredotočiti na to da automobil bude lakši za vožnju.”

Leclerc je rekao na lansiranju da Ferrari simulator sugeriše da je momčad napravila “značajan korak naprijed” u tom smislu. Ali ponašanje ovih automobila s tunelima za pod stražnjeg dijela nije uvijek lako simulirati u virtualnom svijetu.

Paradoks prošle sezone bio je taj što je Red Bull postavio nove standarde u smislu dominacije, ali su to učinili u godini u kojoj se razlika u brzini od najbržeg do najsporijeg automobila [Alfa Romeo Sauber] kretala među najmanjima ikad – samo 1,4 sekunde prosječno su razdvajale automobile tokom kvalifikacija.

Alonso očekuje da će i ove godine biti tako. “Bit će vrlo tesno”, kaže. “Ove godine će biti četiri ili pet timova unutar 0,2-0,3 sekunde, kladi se. To će vas staviti unutar 0,2 sekunde boreći se za postolje ili izvan prvih 10.”

I to je još jedan razlog zašto će biti tako teško razaznati pravu sliku konkurencije iz ovosedmičnih vožnji. Kad su razlike tako male, učinak neizbježnih varijabli testiranja još je teže razlučiti.

Do petka navečer neće biti čvrstih odgovora, samo naznake. I dok se timovi pripremaju za ozbiljne vožnje svojih automobila, vozač McLaren-a Lando Norris dosad je vjerojatno najbolje sažeo situaciju.

“Je li Red Bull pobjediv?” Norris se pitao prošle sedmice. “Morate reći da, jer smo bili jako blizu u određenim trenucima i tada smo pobijedili.

“Ali pitanje je: jesu li pobjedivi tokom cijele sezone? Mislim da će to biti vrlo teško.”