Povećanje konkurentnosti

Problemi za Apple, Google i ostale: Novi EU zakon danas stupa na snagu

Evropljani koji koriste Apple, Google i druge velike tehnološke platforme u četvrtak su se probudili u novu stvarnost jer je značajan zakon nametnuo nova stroga pravila konkurencije kompanijama - mijenjajući iskustvo građana Evropske unije s telefonima, aplikacijama, pretraživačima i još mnogo toga.

Novi propisi EU nameću velike promjene na nekim od najraširenijih svjetskih tehnoloških proizvoda, uključujući Appleovu trgovinu aplikacija, Google platforme za pretraživanje i razmjenu poruka, uključujući Metin WhatsApp. I oni označavaju prekretnicu u globalnom nastojanju regulatora da dovedu tehnološke gigante na noge nakon godina optužbi da su kompanije nanijele štetu konkurenciji i ostavile potrošače u gorem položaju.

U jednom seizmičkom pomaku kako bi se uskladio sa zakonom, Apple je rekao da planira dozvoliti korisnicima iz EU-a da preuzimaju iPhone aplikacije putem trgovina aplikacija trećih strana – čime će olakšati kontrolu nad iOS-om po prvi put od debija App Storea prije 15 godina.

U još jednoj značajnoj promjeni, Google je rekao da će izmijeniti rezultate pretraživanja kako bi privukao više prometa na nezavisne web-lokacije za kupovinu ili rezervaciju putovanja, umjesto da usmjerava korisnike na Google letove ili druge alate koje posjeduje. Google će također omogućiti korisnicima Androida da odaberu željeni preglednik i tražilicu iz menija opcija prilikom prvog postavljanja svojih uređaja, umjesto da zadano koriste Googleov Chrome preglednik i pretraživač. To bi moglo dati prednost rivalskim pretraživačima kao što su Opera ili Mozilla Firefox i konkurentskim pretraživačima uključujući DuckDuckGo ili Microsoftov Bing.

Korisnici aplikacija za razmjenu poruka kao što su Signal ili Viber, u međuvremenu, uskoro bi mogli biti u mogućnosti da šalju chat poruke direktno ljudima koji koriste Meta's Messenger i WhatsApp platforme, prema novom zahtjevu otvorenosti koji je nametnut gigantu društvenih medija.

A usluge streaminga kao što su Spotify i Netflix potencijalno bi mogle plasirati popuste u okviru svojih aplikacija za one koji kupuju pretplate putem odgovarajućih web stranica, a ne putem vlasničkih sistema plaćanja unutar aplikacija koje su jednom nametnule programerima aplikacija od strane trgovina aplikacija.

Edikt EU

Promjene u cijeloj industriji povezane su sa Zakonom o digitalnim tržištima (DMA), zakonom iz 2022. koji zahtijeva da dominantne online platforme daju korisnicima više izbora, a rivalima više mogućnosti za nadmetanje. Njegove široke obaveze utiču na šest najvećih svjetskih tehnoloških kompanija: Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft i ByteDance, matičnu kompaniju TikToka.

Do sredine maja bi na toj listi mogli biti i X Elona Muska i Booking.com, objavila je Evropska komisija ove sedmice.

Kršenja DMA mogu dovesti do strogih kazni, uključujući kazne do 10% globalnog prihoda kompanije i do 20% za ponovljene prekršaje. Za većinu regulisanih kompanija to bi značilo desetine milijardi dolara.


Godinama su kreatori politika širom svijeta optuživali tehnološke gigante da monopoliziraju digitalna tržišta i koriste lične podatke potrošača kako bi učvrstili svoju moć ili identificirali nova tržišta koja će dominirati. Tehnološki divovi, sa svoje strane, insistiraju na tome da se energično takmiče, da su stvorili vrijedne prilike za poduzetnike i otključali milijarde dolara ekonomske aktivnosti.

Opšta nova evropska pravila naglašavaju skepticizam prema toj odbrani i pokazuju kako je EU predvodila tehnološku regulaciju na globalnom nivou, ponekad sa talasastim efektima za ostatak svijeta.

Trgovački blok je posljednjih godina odobrio druge sveobuhvatne zakone koji reguliraju digitalnu privatnost, društvene medije i, uskoro, umjetnu inteligenciju. Neki od njegovih propisa imali su širi uticaj: 2022. novi zakon EU koji je prisilio Apple da koristi USB-C kao standard za punjenje mobilnih uređaja natjerao je Apple da usvoji standard za sve svoje nove iPhone uređaje, uključujući i Sjedinjene Države.

Ciljanje na određene vratare

Novi evropski zakon o konkurenciji ne cilja direktno na šest navedenih kompanija. Umjesto toga, kaže se da kompanije koje ispunjavaju određeni prag veličine moraju se pridržavati određenih pravila „čuvara vrata“ kako bi ih spriječili da zloupotrebe svoju ogromnu ekonomsku moć.

Jedan od načina na koji EU planira da reguliše tu moć je davanje potrošačima više kontrole nad načinom na koji tehnološki divovi koriste njihove lične podatke. Prema DMA-u, građani EU će moći da odustanu od dijeljenja svoje istorije korištenja jedne aplikacije s drugim aplikacijama u vlasništvu iste kompanije. Na primjer, korisnici Google-a će moći spriječiti da se njihova historija pretraživanja i pregledavanja dijeli s Google-ovom YouTube video platformom, što bi moglo utjecati na to koje videozapise YouTube predlaže korisnicima. U međuvremenu, Amazonu će biti potreban pristanak potrošača prije nego što koristi njihovu istoriju korištenja Prime Video, Kindle ili Audible za kreiranje ciljanih preporuka ili reklama na svom tržištu e-trgovine.

Prvi europski zakon o digitalnoj konkurenciji te vrste suprotstavlja se Sjedinjenim Državama, gdje su prijedlozi za reguliranje tehnološke industrije u više navrata propadali. Neke od ideja iz DMA-a su preslikane u američko zakonodavstvo, ali nisu uspjele proći usred protivljenja industrije i uobičajenog zastoja u Kongresu.

Iako bi zakon mogao povećati potražnju za tehnološkim kompanijama da prošire karakteristike specifične za EU na druga tržišta, nekoliko platformi je pokazalo znakove da to planiraju učiniti. Na primjer, planovi Appleove trgovine aplikacija za Evropu značajno se razlikuju od promjena u njegovoj trgovini aplikacija sa sjedištem u SAD-u koje je bio primoran napraviti u sklopu antimonopolske tužbe u koju je uključen Epic Games proizvođača “Fortnite”. Apple nije dao nikakve naznake da će uskladiti dva skupa politika.

Grupe potrošača kažu da DMA obećava da će sniziti cijene za Evropljane tako što će prisiliti platforme da se otvore i zahtijevaju od njih da se takmiče na ravnopravnijim terenima.

“Mi smo zaista naporno radili na nivou EU kako bismo usvojili ovaj zakon za poboljšanje digitalnih tržišta u korist potrošača,” rekao je Agustin Reyna, pravni direktor u BEUC-u, koaliciji organizacija za zastupanje potrošača sa sjedištem u EU.

Velike tehnološke kompanije se protive

No, neke tehnološke kompanije su se povukle na DMA, upozoravajući da bi to moglo dovesti do neželjenih posljedica.

Google je, na primjer, ove sedmice ustvrdio da bi njegove promjene u rezultatima pretraživanja kao odgovor na DMA mogle dovesti do većeg broja pretraživanja agregatora popisa putovanja ili restorana, a ne pojedinačnih hotela, avio-kompanija, restorana i trgovaca. Također je upozoreno da zbog novih zahtjeva oko dijeljenja podataka, mnoge Googleove funkcije preporuke “više neće raditi na isti način”, sugerirajući da bi život mogao postati manje zgodan za korisnike koji povuku svoj pristanak.

U međuvremenu, Apple je rekao da zahtjevi za podrškom trgovinama aplikacija trećih strana mogu izložiti korisnike iOS-a većoj količini neželjenog ili zlonamjernog softvera, zbog Appleove oslabljene kontrole nad programerima aplikacija.

“Nove opcije koje uvodimo da bismo se pridržavali DMA-a nužno znače da nećemo moći zaštititi korisnike na isti način”, napisao je Apple u bijeloj knjizi koju je objavio prošle sedmice prije roka za usklađenost u četvrtak. “Promjene koje DMA zahtijeva neizbježno će uzrokovati jaz” između sigurnosti korisnika u EU i sigurnosti korisnika Applea izvan EU, dodaje se.

To možda ima djelić istine, ali zagovornici DMA-a kažu da može biti teško odrediti gdje prestaju legitimni prigovori na zakon, a gdje počinje vlastiti interes.

Kako kompanije počnu da se pridržavaju slova DMA, očekujte da će neki pokušati izbjeći njegov duh korištenjem taktika zastrašivanja potrošača ili „tamnih obrazaca“, suptilnog dizajna sučelja s namjerom da podstaknu korisnike da dijele više svojih podataka ili donose druge izbore kompaniji preferira, rekla je Reyna.

“Ono uključuje obmanjujući jezik kao što je ‘besplatno korištenje’ kada potrošači plaćaju [uslugu] svojim podacima”, napisao je BEUC u prošlosedmičnom izvještaju. „Opcije zaštite podataka zakopane su u labirintu postavki, a korištenje kontrasta i boja za tipke ‘prihvati’ i ‘odbij’ može usmjeriti korisnike na odgovor koji vratar želi.”

Neke kompanije već optužuju tehnološke gigante za kršenje zakona.

Epic Games je u srijedu objavio mejlove u kojima se vidi da je Apple ovog mjeseca blokirao njegov zahtjev za pokretanje trgovine aplikacija treće strane na iOS-u u Europi. U žalbi zvaničnicima EU, Epic je rekao da je Apple opravdao odluku pozivajući se na Epicovo ranije namjerno kršenje uslova Appleove trgovine aplikacija i Epicovu javnu kritiku Applea.

Ako Appleovoj odluci bude dopušteno da stoji, to će značiti da tehnološki divovi mogu osujetiti konkurenciju i potkopati zakon samo ukazujući na prethodne napore rivala da prozove antikonkurentsko ponašanje, rekao je Tim Sweeney, izvršni direktor Epic Gamesa.

Prethodne presude američkih sudova potvrdile su Appleovo pravo da prekine veze s Epic-om iz bilo kojeg razloga, navodi Apple u saopćenju. “U svjetlu Epicove prošlosti i ponašanja, Apple je odlučio iskoristiti to pravo.”

Evropska komisija je zatražila od Apple-a da objasni svoje postupke prema DMA, rekao je portparol Komisije za CNN u četvrtak. Izvršno tijelo EU također procjenjuje da li Apple-ovi postupci “pokreću sumnju u njihovu usklađenost” sa drugim pravilima EU, dodao je portparol.